Voor of na het eten sporten: wat is beter?

06 december 2018

Je hebt genoeg energie nodig als je gaat sporten. En energie krijg je door te eten. Maar wat is nou beter: voor het sporten eten of toch liever erna? GoDo zoekt het voor je uit.

Niet vlak voor het sporten
Ben je van plan om een grote maaltijd te eten? Dat kun je het beste niet vlak voor het sporten doen. Je lichaam is namelijk nog te veel bezig met het verteren van je eten. Grote kans dat je dan last krijgt van je maag.

Eet iets kleins vooraf
Wil je vooraf toch iets eten? Laat producten met veel vet, eiwit of voedingsvezels staan. Net als pittig eten, en groenten als prei en ui. Daardoor kun je ook last van je maag krijgen. Kies wel voor:

[-] Een klein deel van je maaltijd (minder dan de helft). De rest kun je opeten als je klaar bent.
[-] Volkoren boterham met halvarine en notenpasta (100% noten, zonder toevoegingen)
[-] Volkoren knäckebröd met halvarine en 30+ kaas of geitenkaas
[-] Schaaltje magere yoghurt met stukjes vers fruit
[-] Snackgroenten

Grote maaltijd vooraf
Sport je ’s avonds en wil je daarvoor gegeten hebben? Eet dan ongeveer 2 tot 3 uur voor je gaat sporten een goede maaltijd. Drink hierbij ook goed: een halve liter is voldoende. Zo heb je genoeg energie en vocht om er tegenaan te kunnen.

Na het sporten
Ben je klaar? Dan kun je een normale maaltijd eten. Of dit nu ontbijt, lunch of avondeten is, dat maakt niet uit. Zo zorg je ervoor dat je lichaam weer voldoende energie heeft om de dag door te komen.

Sporten op een lege maag
Iets wat je zeker niet moet doen: sporten op een lege maag. Je lichaam en vooral je spieren hebben de energie nodig. Doe je dit toch? Grote kans dat je het minder lang volhoudt dan normaal en misschien zelfs flauwvalt.

Vergeet niet te drinken
Ook belangrijk: drinken! Doordat je tijdens het sporten gaat zweten, verlies je vocht. Zorg er dus voor dat je vooraf genoeg water hebt gedronken. Sport je langer dan een uur? Blijf dan ook tijdens het sporten water drinken. Sport je korter en krijg je toch dorst? Dat is een teken dat je vooraf te weinig hebt gedronken. Dan weet je meteen dat je de volgende keer vooraf meer moet drinken.

icon-empty-state homepage-spetters-achtergrond2 blauw-spikkels paars-spikkels oranje-spikkels pijltje-wit-rechts pijltje-wit-rechts-20px terug-links-blue terug-links-text-blue terug-links-red soc-fb soc-in soc-yt share-fb share-mail share-tw share-wa share-fb share-mail share-tw share-wa share-fb share-mail share-tw share-wa menu-challenge menu-game Shape Created with Sketch. menu-overgodo menu-overgodo-dark menu-lesprogramma Combined Shape Created with Sketch. poll-icoon wolk-wit-voorleerkrachten min-icoon-wit plus-icoon-wit video-icoon-blauw vraagstellen-wit vraagvdweek-icon vraag-rechts vraag-links nieuws-icon vraagstellen-icon-paars vraagstellen-icon-blauw-links lesprogramma vraagstellen-icon-blauw