7 x Feitjes over je lichaamstemperatuur

12 februari 2019

Op 15 februari is het warme truiendag; dé dag om de verwarming uit te zetten om zo energie te sparen en je warm te houden met een lekkere trui. Wat is eigenlijk een normale lichaamstemperatuur? En hoe komt het dat je gaat zweten als je het warm hebt, en kippenvel krijgt als je het koud hebt? GoDo zoekt het voor je uit!

[1] Een normale lichaamstemperatuur ligt rond de 37 graden. Het kan er zo’n 0,6 graden onder en boven zitten.

[2] Wist je dat jouw lichaamstemperatuur ’s ochtends het laagst is en aan het begin van de avond vaak het hoogst?

[3] Als je koorts hebt, is je lichaamstemperatuur hoger dan 38 graden.

[4] Je krijgt koorts omdat je lichaam reageert op het virus of de bacteriën in je lijf. De koorts helpt die te bestrijden. Bij een hogere temperatuur groeien virussen en bacteriën namelijk minder goed.

[5] Ben je benieuwd naar je temperatuur? Meet deze dan niet als je net iets warms of kouds hebt gedronken, gegeten of gesport hebt. Hierdoor kan je temperatuur namelijk hoger of lager zijn dan normaal. Wacht minimaal dertig minuten totdat je lichaam weer z’n ‘normale’ temperatuur heeft.

[6] Heb je het koud? Dan krijg je al snel kippenvel. Dit komt doordat de zenuwuiteinden van jouw huid de koud voelen. Deze geven een signaaltje door aan je hersenen. Die zorgen er weer voor dat er meer bloed door je lichaam stroomt om je warm te krijgen. En er gaat ook een signaal naar de spiertjes onder je huid. Die liggen onder de haarzakjes, waardoor je haartjes overeind gaan staan. Hierdoor wordt jouw huid iets naar beneden getrokken met als gevolg: bultjes. Kippenvel dus!

[7] Als je het warm hebt, ga je zweten. Hoe komt dat eigenlijk? Zweet is voor je lichaam net een soort airco. Als je lichaamstemperatuur oploopt, kan je lichaam via je huid de warmte niet voldoende kwijt. Daardoor ga je dus zweten. Door de warmte te verdampen, koelt je lichaam af. Vandaar dus dat je ook gaat zweten als je sport. Daarom is het ook belangrijk om voor, tijdens en na het sporten water te drinken. Wacht niet tot je dorst krijgt. Dorst is namelijk een teken dat je vooraf te weinig hebt gedronken.

Benieuwd wat beter is: voor of na het sporten eten en drinken? Je leest het hier.  

logo-godo2 homepage-spetters-achtergrond2 paars-spikkels pijltje-wit-rechts pijltje-wit-rechts-20px terug-links-blauw soc-fb soc-in soc-yt share-fb share-mail share-tw share-wa menu-challenge menu-game menu-overgodo menu-overgodo-dark poll-icoon wolk-wit-voorleerkrachten min-icoon-wit plus-icoon-wit vraagstellen-wit vraagvdweek-icon vraag-rechts vraag-links nieuws-icon vraagstellen-icon-paars vraagstellen-icon-blauw-links vraagstellen-icon-blauw