5 feiten en fabels over slaap

30 oktober 2018

Nieuws

Eind oktober gaat de wintertijd altijd in. We waren benieuwd of jullie daar eigenlijk op zitten te wachten, en wat blijkt;
58% is fan want door de wintertijd gaat de klok een uurtje achteruit, dat betekent een uur extra slaap en kan je lekker lang blijven slapen. 42% vindt het minder leuk, omdat het door de wintertijd nog eerder donker wordt.

Het verzetten van de klok kan ook best verwarrend zijn, en niet alleen omdat je niet moet vergeten om de wekker gelijk te zetten. Het verstoort namelijk ook je biologische klok. Over slaap bestaan sowieso veel feiten en fabels. Maar wat is nu wel en niet waar? GoDo zocht het voor je uit.

Kinderen hebben meer last van zomer- en wintertijd dan volwassenen.
FEIT: Kinderen leven minder op de klok en hebben daardoor ook meer aanpassingsproblemen. Hun ritme wordt beïnvloed door licht. Verduisterende gordijnen kunnen helpen als het te vroeg licht wordt of juist tot laat licht blijft. Als het pas laat licht wordt, is een lichtwekker weer een aanrader.

Je hebt 8 uur slaap per nacht nodig.
FABEL: Dit verschilt per persoon. Iedere volwassenen heeft tussen de zes en negen uur slaap nodig. Voor baby’s is dit een stuk meer, wel zestien tot achttien uur. Voor kinderen van zes tot twaalf jaar ligt het gemiddelde rond tien tot elf uur.

Een dutje doen helpt altijd.
FABEL: Het helpt alleen als je niet langer dan 20 tot 25 minuten slaapt. Anders kom je in een te diepe slaap terecht en voel je je daarna alleen maar ellendiger. En na drie uur ’s middags werkt het ook niet meer. Dan gaat het namelijk van je slaapbehoefte voor de komende nacht af. Daardoor kom je ’s avonds minder snel in slaap of word je ’s ochtends juist eerder wakker. Niet fijn!

Van sporten ga je beter slapen.
FEIT: Uit verschillende onderzoeken blijkt dat je nog lekkerder slaapt als je overdag sport. En doordat je goed slaapt, krijg je ook weer meer zin om te bewegen. Dus dat vult elkaar mooi aan. Kijk alleen uit dat je ’s avonds niet nog te laat gaat sporten. Je lichaamstemperatuur is na het sporten hoger dan normaal en moet eerst afkoelen voordat je in slaap kunt vallen.

In één ruk doorslapen bestaat niet.
FEIT: Als je een normale nacht slaapt, word je toch een paar keer wakker. Grappig genoeg heb je dit vaak niet eens door. Iedere nacht maak je vijf cycli van diepe slaap door die ieder ongeveer anderhalf uur duren. Na elke cyclus en vaak ook tussendoor ben je even wakker.

 

icon-empty-state homepage-spetters-achtergrond2 blauw-spikkels paars-spikkels oranje-spikkels pijltje-wit-rechts pijltje-wit-rechts-20px terug-links-blue terug-links-text-blue terug-links-red soc-fb soc-in soc-yt share-fb share-mail share-tw share-wa share-fb share-mail share-tw share-wa share-fb share-mail share-tw share-wa menu-challenge menu-game Shape Created with Sketch. menu-overgodo menu-overgodo-dark menu-lesprogramma Combined Shape Created with Sketch. poll-icoon wolk-wit-voorleerkrachten min-icoon-wit plus-icoon-wit video-icoon-blauw vraagstellen-wit vraagvdweek-icon vraag-rechts vraag-links nieuws-icon vraagstellen-icon-paars vraagstellen-icon-blauw-links lesprogramma vraagstellen-icon-blauw