Inzichten van Kinderen

In de afgelopen jaren hebben verschillende Raden van Kinderen met organisaties nagedacht over het onderwerp gezond leven. De inzichten van deze Raden van Kinderen laten zien dat een betere en heldere informatie helpt om gezonder te leven. Tegelijkertijd ligt voor de kinderen de kracht juist ook in het aanbieden van een concreet handelingsperspectief én in de kracht van samenwerking tussen verschillende partijen, zoals ouders, kinderen en supermarkten. De inzichten en adviezen zijn samengevat in onderstaande thema’s.

Gezond weten is nog niet gezond doen
Kinderen zijn zich ervan bewust dat gezond eten en leven belangrijk is. Ze kunnen over het algemeen goed aangeven wat gezond en ongezond is. Kinderen leren ook vrij veel over wat wij gezond en ongezond noemen. Het gaat hen niet alleen om de boodschap en de kennis, kinderen willen vooral hulp bij wat ze met die kennis kunnen doen. Bijvoorbeeld: hoe kan een hamburger thuis gezond worden klaargemaakt? En kan een pizza misschien ook gezond worden gemaakt?

Het lukt alleen samen als gezin
Tijdens verschillende dialoogsessies geven kinderen aan dat ze goed weten wat gezond en ongezond is, maar dat de ouders degenen zijn die vaak de keuzes maken. Ouders doen de boodschappen en maken hun eten en drinken klaar voor school. Kinderen willen vaker geholpen worden om samen met hun ouders aan de slag te gaan met gezondheid thuis. Ideeën die hiervoor worden genoemd: samen een cursus volgen, samen thuis koken, samen boodschappen doen.

‘Mijn ouders zeggen dat ik veel groente en fruit moet eten, maar zelf doen ze dat niet.’
‘Kinderen kunnen hun ouders vertellen wat zij denken over eetgewoonten, en hen zelfs adviseren over wat zij moeten kopen.’

Samen weten wat de grens is
Het grootste problemen dat kinderen benoemen is dat het moeilijk is om de grens tussen ongezond en gezond eten in te schatten. Hoeveel suiker of vet mag een product nog bevatten om toch gezond te zijn? Hoeveel ongezonds mag je eten om toch nog gezond te leven? Hoe kun je een ongezond product als pizza gezonder maken? Ouders blijken deze informatie vaak niet te kunnen geven.

‘Mijn moeder houdt erg van chocolade. Soms zeg ik tegen haar dat ze niet zo veel chocolade moet eten. Eerst is ze dan geïrriteerd, maar daarna luistert ze. Het zou echt helpen om ouders voorlichting te geven.’
‘Zorg ervoor dat kinderen ergens naartoe kunnen om hulp te vragen als hun ouders niet luisteren.’

De omgeving kan helpen
De kinderen geven ook aan dat ze gezonder willen eten, maar ze zijn zich bewust van de barrières (tijd, geld, smaak etc.). Ze vinden dat naast hun ouders ook de winkel een verantwoordelijkheid heeft om mensen te helpen gezonder te eten. Ze geven aan dat het voelt alsof informatie die in of door winkels wordt gegeven soms misleidend is. Vaak staan er maar een paar ingrediënten groot op de verpakking. Of de afbeeldingen zien er heel verleidelijk uit. Dan denk je dat iets gezond is, maar dat is dan niet zo.

‘Soms lijkt iets gezond, bijvoorbeeld tomatenketchup, want daar zitten tomaten in. Maar ook wel heel veel suiker.’ ‘Geen blije gezichten meer op een verpakking met ongezond eten.’

Gezond eten is een feestje
Kinderen geven aan dat tijdens het weekend en tijdens de vakantie vaak ongezonder wordt gegeten. Ouders zijn dan meer ontspannen en vinden veel meer goed. Ze willen geen problemen met het eten van hun kinderen, als het maar lekker en gemakkelijk is. Kinderen vragen zich af waarom gezelligheid, ontspanning en feestjes vaak samengaan met ongezond eten. Als we gezond eten presenteren als een feestje én als iets gemakkelijks, eten mensen sneller thuis en snappen ze dat een feestje ook gezond kan zijn.

icon-empty-state homepage-spetters-achtergrond2 blauw-spikkels paars-spikkels oranje-spikkels pijltje-wit-rechts pijltje-wit-rechts-20px terug-links-blue terug-links-text-blue terug-links-red soc-fb soc-in soc-yt share-fb share-mail share-tw share-wa share-fb share-mail share-tw share-wa share-fb share-mail share-tw share-wa menu-challenge menu-game Shape Created with Sketch. menu-overgodo menu-overgodo-dark menu-lesprogramma Combined Shape Created with Sketch. poll-icoon wolk-wit-voorleerkrachten min-icoon-wit plus-icoon-wit video-icoon-blauw vraagstellen-wit vraagvdweek-icon vraag-rechts vraag-links nieuws-icon vraagstellen-icon-paars vraagstellen-icon-blauw-links lesprogramma vraagstellen-icon-blauw